Wat is CO2next
Het CO2next project streeft ernaar een vloeibare CO2-terminal te bouwen op de Maasvlakte, waar schepen vloeibare CO2 kunnen leveren van klanten die niet zijn aangesloten op een CO2-pijpleiding. Daarmee is de terminal onderdeel van een cruciale CO2- infrastructuur die CCS (Carbon Capture & Storage) mede mogelijk maakt. De technische haalbaarheid en ontwikkeling van een CCS-keten wordt gezamenlijk onderzocht met het Aramis CCS project, waar de terminal op aansluit.
Wat gebeurt er op de terminal?
• Lossen van vloeibare CO2
• Tijdelijke opslag van vloeibare CO2
• Drukregeling van de CO2
• CO2 naar de pijpleiding Aramis
sturen (en definitieve opslag)
Wat kan er in de toekomst?
• Herladen van vloeibare CO2 naar andere
schepen
• Het lossen en herladen van vloeibare CO2
aangevoerd via spoor
Potentiële klanten voor de CO2next terminal zijn benaderd in 2022, wat tot nu toe heeft geleid tot verschillende klanten die graag gebruik willen maken van de terminal waar zij hun vloeibare CO2 aan kunnen voeren.
De terminal heeft een aanvangstcapaciteit van ongeveer 5,4 miljoen ton per jaar (Mtpa) en heeft het potentieel om zijn capaciteit te laten groeien tot ongeveer 15 Mtpa, afhankelijk van de marktvraag en de ontwikkeling van het Aramis-project en andere CCS-ketens.
Project Status
Vergunningen
De eerste vergunningsaanvragen zijn ingediend in februari 2024, in samenwerking met het Aramis-project en betrokken bedrijven. Er volgen nog twee vergunningsaanvragen. Blijf op de hoogte en geïnformeerd via de projectpagina van RVO: https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-energieprojecten/lopende-projecten/aramis
Project
In juni 2024 hebben de partners van CO2next een belangrijke stap genomen en is het project is een volgende fase ingegaan, de zogenaamde FEED fase. In deze fase, werken we aan een technisch ontwerp voor de terminal.
Tijdens deze fase zullen de kosten en ontwerp voor de verwezenlijking van de voorgestelde CO2next terminal verder worden gedefinieerd, kunnen de relevante vergunningen worden verkregen en zullen klanten worden gecontracteerd ter voorbereiding op de definitieve investeringsbeslissing die momenteel gepland staat voor 2025. Na dit definitieve investeringsbesluit, en mits de vergunningen worden verkregen, kan gestart worden met de bouw en wordt verwacht dat de CO2next terminal operationeel is in 2028.
Veiligheid
Veiligheid staat voorop. Voor alle elementen van het project is veiligheid een afgewogen onderwerp, omdat het risico voor mens en natuur zo klein als redelijkerwijs mogelijk moet zijn. CO2 is een stof die van nature voor weinig risico zorgt. Wij zijn vastbesloten een veilige terminal te bouwen in afstemming met relevante autoriteiten.
Wij zijn vastbesloten een veilige terminal te bouwen in afstemming met relevante autoriteiten.
- Risico’s van CO2 vervoer en opslag zijn laag.
- CO2 zit van nature in de lucht, alleen in zeer hoge concentraties vormthet een mogelijk risico.
- CO2 is niet brandbaar.
- CO2 is een gas dat zeer snel vervliegt.
Natuur & omgeving
HHet doel is om een terminal te bouwen met lage impact op de natuur en de omgeving. Er zijn door diverse professionele partijen uitgebreide studies uitgevoerd om de impact van de terminal in kaart te brengen. Deze studies en bevindingen worden beoordeeld en getoetst voordat er vergunningen worden verstrekt.