1. NOODZAAK
Het project zal CO2 uitstotende industrieën opties bieden om hun uitstoot te verminderen en te voldoen aan de doelstellingen die voor hen zijn vastgesteld door de wet of via hun eigen interne plannen.
De terminal zal vloeibare CO2 kunnen ontvangen en leveren via schepen en zal via de Aramis Trunkline verbonden zijn met uitgeputte gasvelden in de Noordzee. Dit biedt een flexibel alternatief voor het transport en de opslag van aanzienlijke hoeveelheden CO2 voor emittenten die niet op een pijpleiding zijn aangesloten.
In het Nederlandse klimaatakkoord onderstreept de Nederlandse regering het belang van CCS in de mix van maatregelen om de klimaatdoelstellingen te halen. Nederland is nog steeds grotendeels afhankelijk van fossiele brandstoffen. Vooral voor moeilijk te reduceren industrieën zijn er op korte termijn geen goede CO2-vrije alternatieven. CCS maakt een rechtvaardige transitie mogelijk om op korte termijn meer duurzame energie in de energiemix te krijgen en minder CO2 uit te stoten.
2. STATUS
De CO2next-terminal moet operationeel zijn vóór de Aramis trunkline en de opslagplaatsen om de ingebruikname ervan te kunnen ondersteunen. De huidige planning is opstart Q1-2028, wat in lijn is met de planning voor de Aramis Trunkline en de aangesloten opslagplaatsen.
Op dit moment mikken we op 2025, maar er zijn veel afhankelijkheden, zoals vergunningen, een succesvolle FEED-fase, overeenkomsten met klanten, enz.
FEED staat voor Front End Engineering Design. In deze fase wordt het ontwerp en de planning van het project verder bepaald door verschillende studies.
3. TOESTEMMING
De aanvraag voor de milieuvergunning werd ingediend op 9 februari 2024. Twee andere zullen volgen. Zodra de vergunningsaanvraag officieel is ingediend, zal het ministerie EZK communiceren via hun officiële kanalen, d.w.z. RVO en https://www.rvo.nl/onderwerpen/bureau-energieprojecten/lopende-projecten/aramis.
We volgen het officiële proces van de RCR (Rijkscoordinatieregeling, samen met Aramis). Net als bij elke andere vergunningsaanvraag is er altijd de mogelijkheid voor belanghebbenden om de aanvragen te beoordelen. De publicatie van de ontwerpvergunningen wordt verwacht in september 2024. Het algemene publiek en adviseurs kunnen hun commentaar geven en het ministerie van EZK zal dit commentaar meenemen in de uiteindelijke beslissing over de vergunning (verwacht in 2025).
Een onherroepelijke vergunning wordt ten vroegste verwacht in het tweede kwartaal van 2025.
4. INVLOED
Als je vragen hebt of meer wilt weten over wat we doen, laat het ons dan weten via de website.
Op 26 september en 3 oktober zijn er twee bijeenkomsten voor lokale burgers, NGO's en belanghebbenden uit de industrie. Dit biedt de mogelijkheid om meer te weten te komen over het project en om te leren hoe betrokken te raken bij het vergunningsproces en mogelijke bezwaren. EZK heeft de leiding, zodra de uitnodigingen zijn afgerond zullen deze worden gepromoot via de EZK, Aramis en CO2next kanalen.
5. PARTNERS
De CO2 van CO2next wordt via de Porthos site geleverd aan de Aramis trunkline en dit vereist een goede coördinatie. We werken nauw samen met Aramis omdat de CO2next-terminal de Aramis trunkline (en aangesloten opslagplaatsen) zal bedienen. We hebben geen formele relaties met andere projecten.
Alle partners krijgen een zetel in de stuurgroep van het project en de terminal wordt gebouwd en geëxploiteerd volgens de normen van Vopak.
Shell en TotalEnergies zijn wereldwijd koplopers op het gebied van koolstofafvang en -opslag. Ze zijn partners in het Northern Lights-project, dat de eerste faciliteit voor de invoer van vloeibare CO2 in Europa heeft gebouwd, en zullen als partners waardevolle bijdragen leveren aan het CO2next-project.
De huidige partners zijn Vopak en Gasunie, Shell en TotalEnergies. Shell en TotalEnergies treden toe tot het CO2next-project vanaf juni 2024, na de start van de FEED-fase, de projectfase die leidt tot de FID.
6. SPECIFICATIES TERMINAL
CO2next is een open access Terminal en zal ook openstaan voor klanten die tijdelijk CO2 willen opslaan voor verdere transporten naar andere opslagplaatsen.
Dit hangt af van de grootte van de gebruikte coasters en binnenvaartschepen. Als het volledige doorzetvolume van 5,4 MTPA wordt geleverd, kan dit variëren tussen 300-600 schepen per jaar. Overslag (schepen die CO2 afleveren en na tijdelijke opslag weer exporteren) kan deze aantallen nog verhogen.
In eerste instantie 2 aanlegsteigers. Toekomstige groei kan leiden tot een derde, afhankelijk van hoe de markt voor vloeibare CO2 en het ontwerp van de schepen zich ontwikkelen.
De terminal wil waar mogelijk geëlektrificeerd worden en de elektriciteit zal afkomstig zijn van hernieuwbare bronnen.
Volumes variëren op dagelijkse basis en zijn afhankelijk van de grootte van de scheepslading en de frequentie.
Aanvankelijk 5,4 miljoen ton per jaar (Mtpa), uiteindelijk kan de capaciteit worden verhoogd tot 15 Mtpa, afhankelijk van de marktvraag.
7. VEILIGHEID
Lekken is onwaarschijnlijk. Als het toch gebeurt, zal in geval van een ongeluk het vrijkomen van CO2 waarschijnlijk beperkt blijven omdat de terminal gecompartimenteerd is. In het geval van een lek in de opslagtanks zal CO2 vrijkomen bij een zeer lage temperatuur en als een deken op de grond blijven liggen omdat CO2 zwaarder is dan lucht. De koude CO2 kan een bevroren bodem veroorzaken en al snel zal de CO2 beginnen te verdampen naar de lucht en verdunnen. De CO2 zal niet als een wolk naar woonwijken drijven.
CO2 kan niet branden of exploderen, CO2-opslagtanks zijn ontworpen om productverlies door mogelijke gevaarlijke situaties veroorzaakt door de buren te weerstaan of uiteindelijk te minimaliseren.
- CO2 is van nature aanwezig in de lucht en alleen zeer hoge concentraties vormen een potentieel risico.
- CO2 is een gas dat zeer snel vervliegt. In extreem zeldzame scenario's waarbij zeer hoge concentraties (40.000ppm) vrijkomen, is er een risico voor de directe omgeving van de terminal (bijv. mogelijk aanwezig personeel). De risico's voor de dorpen rond de haven zijn minimaal.
- Er is een zeer lage kans op lekkage door de gekozen materialen en constructiemethoden. Bovendien is het terminalontwerp grotendeels gecompartimenteerd, wat betekent dat het zeer onwaarschijnlijk is dat grote hoeveelheden CO2 in één keer vrijkomen.
- Hoewel het zeer onwaarschijnlijk is, zou vloeibaar CO2 in het geval van een lek snel vervliegen in kleine hoeveelheden.
- Mocht er CO2 vrijkomen, dan zijn er duidelijke protocollen voor de afhandeling. Hierover vindt al afstemming plaats met de Veiligheidsregio en hulpdiensten.
- CO2 is voornamelijk inert en onbrandbaar.
8. INVLOED OP HET MILIEU
- Schepen die CO2 van en naar de terminal transporteren zullen voornamelijk gebruik maken van elektrische aandrijving.
- Voor schepen die niet elektrisch kunnen varen, worden andere emissiereductieopties onderzocht
- Apparatuur die veel lawaai produceert wordt binnenshuis geplaatst. Daarom genereert de terminal verwaarloosbaar weinig geluid.
Het is nog niet mogelijk om de bouwwerkzaamheden zonder bijbehorende NOx-emissies uit te voeren. De inzet, voor zover haalbaar, van elektrisch aangedreven materieel leidt tot een reductie van emissies en daarmee stikstofdepositie in Natura 2000-gebieden. In de zogenaamde "passende beoordeling" voor natuur wordt beoordeeld dat de resterende NOx-depositie niet significant zal zijn.
- Planten en dieren op de (industriële) locatie kunnen worden verstoord en er wordt van tevoren veldonderzoek gedaan om dit te voorkomen.
- Het heien van palen kan zeezoogdieren verstoren, dus er wordt onderzoek gedaan naar geluidsarme technieken.
- Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van emissievrij materieel. Tijdens de bouw is er beperkte stikstofdepositie op de natuur en we verwachten dat dit geen significante gevolgen heeft voor het milieu.
9. COMMERCIE EN KLANTEN
- We verwachten dat CO2 wordt geleverd door emitters in Nederland, maar ook door emitters die een korte waterwegverbinding hebben (rivier of zee). Voor levering vanuit het zuiden van Duitsland en Oostenrijk is waarschijnlijk een spoorverbinding nodig.
- We praten met een grote verscheidenheid aan vervuilers, variërend van de chemische sector tot raffinaderijen en de cementindustrie.