MARIN-simulatie

Simulaties voor een optimale voorbereiding

Het veilig en efficiënt aan- en afmeren van schepen die vloeibare CO₂ afleveren wordt een cruciaal onderdeel van onze terminal. Vorige week hebben we samen met het Rotterdamse Loodswezen, de Havenmeester en DHMR verschillende scenario's getest in het geavanceerde simulatiesysteem van het Maritime Research Institute Netherlands (MARIN).

Terminalontwerp en simulatiesystemen
De geplande CO₂next terminal op de Maasvlakte zal in de toekomst vloeibare CO₂ per schip ontvangen. Om dit mogelijk te maken zal de terminal aanlegsteigers hebben in het Yangtzekanaal. Het aanmeren moet veilig en efficiënt gebeuren, met minimale verstoring van ander maritiem verkeer. Om ervoor te zorgen dat dit werkt zoals gepland, maken we niet alleen theoretische plannen, maar testen we alle processen ook grondig in een simulator.

Samen met MARIN, dat ver een state-of-the-art real-time simulator heeft, hebben we het ontwerp van de terminal en steigers ingevoerd, inclusief hun exacte locatie in het Yangtzekanaal. In samenwerking met het Rotterdamse Loodswezen, de Havenmeester en DHMR hebben we verschillende scenario's uitgebreid getest en geanalyseerd:

🔹 Scheepstypes: Van binnenschepen tot grote zeeschepen (tot 20.000 m³, LOA 195m), bijgestaan door sleepboten met 65T BP.
🔹 Weersomstandigheden: We hebben extreme weersomstandigheden geanalyseerd, waaronder Beaufort-windkrachten van 6/7 (zelfs tot 8!).
🔹 Noodscenario's: We hebben noodscenario's gesimuleerd om er zeker van te zijn dat we volledig voorbereid zijn op veilig manoeuvreren en vertrekken in geval van nood.

"Met de simulator kunnen we echt visualiseren wat er gebeurt in verschillende scenario's", zegt Marco de Groote, Discipline lead voor marine terminal en steigers bij CO₂next. "Zo kunnen we precies bepalen wat er in verschillende situaties gebeurt, wat er nodig is en hoe we het meest effectief kunnen werken."

Waardevolle inzichten voor de terminal
Met de steun van het Rotterdamse Loodswezen, de havenmeester, DHMR en de experts van MARIN konden we essentiële expertise in onze simulaties integreren. Dit heeft waardevolle inzichten opgeleverd, waaronder windlimieten voor veilig aanmeren, de benodigde sleepbootassistentie, de ruimte die deze eerste CO₂-schepen tijdens het manoeuvreren nodig hebben en de tijd die nodig is voor het naderen van de ligplaats. Deze informatie bevestigt de geschiktheid en veiligheid van onze steigers, en is van groot belang voor de manier waarop we straks gaan opereren.