- Start van de FEED fase waarbij het FEED-contract is toegekend aan ingenieurs- en technologiebedrijf Sener.
- Project zal ontwikkeld worden op de Maasvlakte in de haven van Rotterdam.
- Gasunie en Vopak verwelkomen Shell en TotalEnergies als partners tot het project, dat tot nu toe werd geleid door Gasunie en Vopak.
Het CO2next project heeft een belangrijke mijlpaal bereikt door een nieuwe projectfase in te gaan. Het project streeft ernaar een vloeibare CO2-terminal te bouwen op de Maasvlakte, waar schepen vloeibare CO2 kunnen leveren van klanten die niet zijn aangesloten op een CO2-pijpleiding. Daarmee is de terminal onderdeel van een cruciale CO2- infrastructuur die CCS (Carbon Capture & Storage) mede mogelijk maakt. De technische haalbaarheid en ontwikkeling van een CCS-keten wordt gezamenlijk onderzocht met het Aramis CCS project waar de terminal op aansluit. Vandaag is CO2next verheugd aan te kondigen dat het de zogenaamde Front-End Engineering Design (FEED) fase ingaat en heeft het FEED-contract toegekend aan ingenieurs- en technologiebedrijf Sener.
Tijdens de FEED-fase zullen de kosten en ontwerp voor de verwezenlijking van de voorgestelde CO2next terminal verder worden gedefinieerd, kunnen de relevante vergunningen worden verkregen en zullen klanten worden gecontracteerd ter voorbereiding op de definitieve investeringsbeslissing die momenteel gepland staat voor 2025.
Met het CO2next project streven de projectpartners ernaar een open toegangshub voor vloeibare CO2 te bouwen op de Maasvlakte in Rotterdam, met steigers gepland in het Yangtze Kanaal. De terminal zal vloeibare CO2 ontvangen die wordt aangeleverd via schepen en zal worden verbonden met lege gasvelden in de Noordzee via de Aramis-pijpleiding. Het kan ook worden ingezet als onderdeel van andere CCS- ketens en een potentiële toekomstige Carbon Utilisation-industrie.
Het bouwen van de CO2-infrastructuur, zoals voorzien met de voorgestelde CO2next terminal, is cruciaal in de context van het Nederlandse Klimaatakkoord en de Europese Green Deal. De CO2next terminal draagt ook bij aan de infrastructuur en het faciliteren van CO2-reductie van de industrie in Noord-West Europa en een CO2-neutrale Rotterdamse haven in 2050.
Potentiële klanten voor de CO2next terminal zijn benaderd in 2022, wat tot nu toe heeft geleid tot verschillende klanten die graag gebruik willen maken van de terminal waar zij hun vloeibare CO2 aan kunnen voeren. De terminal heeft een opstartcapaciteit van ongeveer 5,4 Mtpa (miljoen ton per jaar) en een potentieel om de capaciteit te laten groeien tot ongeveer 15 Mtpa, afhankelijk van de marktvraag en de ontwikkeling van Aramis project en andere CCS-ketens.
Na het definitieve investeringsbesluit dat gepland staat voor 2025, mits de relevante vergunningen worden verkregen, wordt verwacht dat de CO2next terminal zal starten in 2028. Shell en TotalEnergies zijn toegetreden bij de ontwikkeling van het CO2next project, dat tot nu toe werd geleid door Vopak en Gasunie. Het CO2next project is onderhevig aan de toepasselijke mededingingscontroles, die de projectpartners tijdig vóór de definitieve investeringsbeslissing (FID) zullen uitvoeren.
Fulco van Geuns, Project Directeur CO2next: “We zijn verheugd te zien dat het CO2next project vorm begint te krijgen. CO2 afvang en -opslag worden erkend als noodzakelijk om de decarbonisatie van de zware industrieën mogelijk te maken en we zien een duidelijke rol voor een vloeibare CO2 terminal in de Europese CO2-infrastructuur. Dezelfde infrastructuur zal ook nodig zijn om de Carbon Utilisation-industrie in de toekomst mogelijk te maken. We verwelkomen Shell en TotalEnergies kijken ernaar uit om gezamenlijk dit project met alle partners te realiseren.”
Contact voor mediavragen: maartje.steenvoorden@thereputationbuilding.com